Adapter dla joysticka cyfrowego do PC
(przystosowanie joysticka cyfrowego do współpracy z PC)

W komputerach kompatybilnych z IBM powszechnie stosowane są joysticki analogowe. Joystick taki zbudowany jest z dwóch potencjometrów o wartości około 220k om sterowanych przez rączkę joysticka. Rezystancja jednego potencjometru reprezentuje przesunięcie rączki w osi X, drugiego w osi Y.

Joysticki analogowe są niestety dość drogie a w posiadaniu wielu osób znajdują się nadal joysticki cyfrowe, powszechnie stosowane w komputerach 8-o bitowych (COMMODORE, ATARI itp.). Czy więc nie dało by się jakoś dostosować ich do wymagań komputera IBM? Przeróbka joysticka cyfrowego na analogowy jest bardzo trudna, jeżeli nie niemożliwa. Na szczęście okazuje się, że zdecydowana większość gier w ogóle nie wykorzystuje w pełni możliwości joysticka analogowego, analizując jedynie jego skrajne wychylenia i pozycję neutralną. A zatem do prawidłowego działania tych gier wystarczy, aby podłączony do game portu joystick łączył odpowiednie jego wyjścia do masy poprzez rezystancję 220k om w jednym ze skrajnych położeń, 0 w drugim skrajnym położeniu i 110k om w neutrum.

Podobnie jak z wychyleniem rączki joysticka ma się sprawa z dwoma przyciskami "fire". Absolutna większość gier "widzi" obydwa te przyciski jako jeden i jest zupełnie obojętne, który z nich naciśniemy.

Urządzenie składa się z dwóch identycznych bloków: układu dostarczającego na wejście game portu sygnału dla osi X i drugiego dla osi Y. Wystarczy przeanalizować działanie jednego z tych bloków. Wyjście game portu zostało połączone do masy za pomocą dwóch szeregowo połączonych rezystorów o wartości 110k om każdy. W sytuacji, kiedy rączka joysticka znajduje się w położeniu neutralnym tranzystor T1 (lub T2 dla drugiej osi) przewodzi zwierając jeden z rezystorów do masy. Wypadkowa rezystancja wynosi zatem 110k om, co traktowane jest przez game port jako położenie neutralne. Jeżeli teraz wychylamy rączkę joysticka w lewo (lub w górę dla drugiej osi) to baza tranzystora zostanie zwarta do masy i przestanie on przewodzić. Rezystancja wypadkowa wyniesie wtedy pełne 220k om co zostanie zinterpretowane przez komputer jako skrajne wychylenie joysticka w lewo. Jeżeli z kolei wychylamy joystick cyfrowy w prawo to wyjście game portu zostanie dołączone bezpośrednio do masy i wypadkowa rezystancja wyniesie 0 czyli z punktu widzenia gamę portu jest to położenie prawo (lub dół).

Na obydwa połączone ze sobą wejścia fire game portu podawany jest sygnał z przycisku fire joysticka. Napięcie dodatnie +5V z game portu przekazywane jest do joysticka cyfrowego dla ewentualnego zasilania układu "auto fire"

 

Schemat urządzenia.

Autor: Zbigniew Raabe, Elektronika Praktyczna

 

 

 


[ Strona główna | Uwagi ]