Układ
ISD2500
Opis wyprowadzeń
Wyjście
przepełnienia OVW (k. 22)
Jedną z podstawowych cech układów rodziny ISD2500 jest
rozdzielenie sygnału wyjściowego przepełnienia (ang. Overflow)
i sygnału końca komunikatu EOM (ang. End Of Message). Sygnały
te wyprowadzane są na dwie osobne końcówki: OVF i EOM.
Umożliwia to bardziej efektywne łączenie kaskadowe układów.
W układach rodziny ISD2500 na wyprowadzeniu EOM jest generowany
impuls o niskim poziomie tylko podczas odtwarzania, jeśli
zostanie napotkany bit EOM. Na wyjściu tym nie jest generowany
impuls w przypadku wystąpienia przepełnienia. Zamiast tego, po
osiągnięciu stanu przepełnienia, na wyjściu OVF przez około
6us jest wystawiany impuls o niskim poziomie.
Po osiągnięciu stanu przepełnienia, sygnał wejściowy CE
zostaje połączony przez układ z wyjściem OVF. Oznacza to, że
sygnał wejściowy CE "pojawia się" na wyjściu OVF
każdego układu będącego w stanie przepełnienia.
Aby zrozumieć dlaczego układy działają w ten sposób, należy
rozważyć kilka takich układów połączonych kaskadowo. Aby
układy prawidłowo połączyć w kaskadę, wyjście OVF każdego
z układów powinno być połączone z wejściem CE następnego.
Wyjście OVF ostatniego w łańcuchu zostanie omówione
później. W ten sposób sygnał CE przenosi się przez układy
będące w stanie przepełnienia. Zmiana stanu lub podanie
impulsu o niskim poziomie na wejście CE pierwszego układu w
łańcuchu steruje, poprzez linię łańcucha, pierwszym układem
nie będącym w stanie przepełnienia.
Działanie OVF
podczas zapisu
Ponieważ podczas zapisu sygnał CE utrzymywany jest w
stanie niskim, po wystąpieniu przepełnienia OVF przechodzi do
stanu niskiego i w nim pozostaje. Nie jest generowany impuls o
niskim poziomie. Kiedy CE przechodzi do stanu niskiego, OVF
przechodzi do niego również.
Działanie OVF
podczas odczytu
Normalne odtwarzanie rozpoczyna się impulsem na linii CE,
następnie CE powraca do stanu wysokiego. W tym przypadku przy
przepełnieniu na wyprowadzeniu OVF pojawia się impuls
rozpoczynający odtwarzanie w kolejnym układzie w łańcuchu.
Jeśli system używa podczas odtwarzania ciągłego sygnału CE,
wyprowadzenie OVF przejdzie do stanu niskiego przy przepełnieniu
i w nim pozostanie. Nie zostanie wysłany impuls o niskim
poziomie.
Uwaga
Na wyjściach EOM układów serii ISD2500 nie są generowane
impulsy po wystąpieniu stanu przepełnienia. Odtwarzany
komunikat może kończyć się ustawionym bitem EOM lub może
trwać do wystąpienia stanu przepełnienia. Jeśli projektant
potrzebuje prostego układu logicznego do wskazania, że
komunikat się zakończył, niezbędne jest zsumowanie (suma
logiczna OR) wyjść EOM i OVF. Ponieważ oba są aktywowane
poziomami niskimi, odpowiednia będzie dwuwejściowa bramka AND.
Rozmieszczenie wyprowadzeń
Tryby pracy
Tryb pracy z
przyciskami (ang. Push-Button Mode)
W układach serii ISD2500 występuje dodatkowy tryb pracy
niedostępny w układach serii ISD1000A. Jest to tzw. tryb pracy
z przyciskami (wybierany bitem adresowym M6 - k. 7), który jest
stosowany w bardzo prostych aplikacjach o minimalnej liczbie
elementów. Po wybraniu tego trybu trzy wyprowadzenia zmieniają
funkcje. Wyprowadzenie 23, CE staje się wejściem START/PAUSE i
jest aktywowane impulsem o niskim poziomie. Wyprowadzenie 24
staje się wejściem STOP/RESET aktywowanym impulsem o wysokim
poziomie. Wyprowadzenie 25 EOM staje się wyjściem RUN
wskazującym (stanem wysokim) działanie układu.
Wejście START/PAUSE jest używane do uruchamiania układu
zarówno w trybie odtwarzania, jak i zapisu, odpowiednio do stanu
na k. 27. Podanie impulsu o niskim poziomie rozpoczyna operację,
która będzie kontynuowana do czasu osiągnięcia końca
pamięci układu, znacznika EOM (w trybie odtwarzania), impulsu o
wysokim poziomie na wejściu STOP/RESET, lub kolejnego impulsu na
wyprowadzeniu START/PAUSE.
W trybie zapisu, poczynając od adresu 0, można zapisać serię
komunikatów naciskając wielokrotnie przycisk START/PAUSE.
Każde nieparzyste naciśnięcie przycisku rozpoczyna następny
komunikat. Każde parzyste naciśnięcie kończy nagrywanie
bieżącego komunikatu. Następny komunikat jest więc zapisywany
na początku następnego rzędu adresowego po ponownym
naciśnięciu przycisku. Jeśli nie jest wymagany następny
komunikat lub osiągnięto koniec pamięci, naciśnięcie
przycisku STOP/RESET zakończy każdy zapis, spowoduje zapisanie
znacznika EOM i ustawienie licznika adresów na 0.
W trybie odtwarzania, każde kolejne naciśnięcie przycisku
START/PAUSE rozpoczyna odtworzenie kolejnego komunikatu.
Zakończy go zaś napotkanie znacznika EOM i układ będzie
czekał na następne polecenie.
W trybie z przyciskami wyprowadzenie 25, EOM, staje się
wyjściem RUN. Poziom wysoki na tym wyjściu wskazuje, że jest
wykonywana operacja zapisu lub odtwarzania. Wyjście jest
przeznaczone do sterowania diodą LED o małym poborze prądu
wskazującą, czy ostatnie naciśnięcie przycisku START/PAUSE
rozpoczęło, czy przerwało operację (zapisu lub odczytu).
Istotną cechą trybu z przyciskami jest to, że przy końcu
każdej operacji układy ISD2500 automatycznie przechodzą do
trybu uśpienia, bez utraty wartości wskaźnika początku
komunikatu (ang. Message Start Pointer). Oznacza to, że
następna operacja rozpocznie się we właściwym miejscu. Nie
jest to wyzerowanie układu przez automatyczne przejście do
trybu uśpienia, jakie występuje w układach ISD1000A po
wprowadzeniu układu w tryb uśpienia przy pomocy wyprowadzenia
PD.
Mieszanie
trybów pracy
Niektóre bity trybów pracy mogą być ustawione
jednocześnie, dając w ten sposób maksymalną elastyczność w
używaniu układów ISD. Niektóre tryby nie odnoszą się do
operacji zapisu i niektóre kombinacje bitów są właściwie
bezużyteczne. Na przykład, bitu A0 - "szybko
naprzód" (ang. Fast Forward) nie można używać razem z
bitem A5 - CE aktywowane poziomem (ang. CE Level Activation). W
większości przypadków zdrowy rozsądek pokazuje, jak będzie
działać kombinacja bitów. W przypadku wątpliwości należy
sprawdzić w danych katalogowych lub wypróbować ich działanie.
Aplikacje
3-minutowa
kaskada z układami ISD2560
Układ na rys. poniżej przedstawia sposób kaskadowania
układów ISD2560 w celu uzyskania czasu nagrania do 3 minut.
Dla zwiększenia pojemności pamięci systemu, układy serii
ISD2500 mogą być w prosty sposób kaskadowane. W poniższym
paragrafie omówiono dwa sposoby kaskadowania. Metoda pierwsza
polega na połączeniu kaskadowym trzech układów w trybie, w
którym kolejne komunikaty mogą być zapisywane sekwencyjnie od
początku pamięci. Komunikat może przekraczać granicę dwóch
układów. Przejście pomiędzy układami będzie niezauważalne
dla użytkownika. Wskazywanie komunikatów (tryb pracy A0 -
szybko naprzód) może być używane do szybkiego odszukania i
odtworzenia dowolnego zapisanego komunikatu. Nie jest wymagana
znajomość dokładnego adresu położenia każdego komunikatu.
Znany musi być tylko numer kolejny komunikatu.
Metoda druga pokazuje, jak w dowolnym punkcie przestrzeni
adresowej trzech układów można bezpośrednio adresować i
zapisywać lub odtwarzać komunikaty. Komunikat może być
zapisany lub odtworzony poprzez granicę dwóch układów.
Przejście pomiędzy układami będzie ponownie niezauważalne
dla użytkownika.
W dwóch przedstawionych przykładach połączenie kaskadowe
trzech układów ISD2560 daje w rezultacie całkowity czas
nagrania wynoszący 3 minuty. Dla uzyskania czasów nagrania
wynoszących 2 minuty 15 sekund, 3 minuty 45 sekund lub 4 minuty
30 sekund należy użyć, odpowiednio układów ISD2545, ISD2575
lub ISD2590. W każdym z przykładów, pierwszy z serii układów
ISD2560 (U1), zawiera przedwzmacniacz mikrofonowy i wyjście
głośnikowe całego systemu. Wszystko to jest dodatkiem do
pierwszych 60 sekund pamięci analogowej. Pozostałe układy
służą tylko jako elementy pamięciowe. Wyprowadzenie ANA OUT
(wyjście przedwzmacniacza mikrofonowego) układu U1 jest
połączone przy pomocy kondensatorów sprzęgających z
wejściem ANA IN każdego z trzech układów w kaskadzie.
Dodatkowo, SP+ układu U3 podane jest z powrotem do wejścia AUX
układu U2, a SP+ układu U2 do wejścia AUX układu U1. W ten
sposób wejścia ANA IN są połączone równolegle z wyjściem
przedwzmacniacza mikrofonowego układu U1, podczas gdy wyjścia
głośnikowe połączone są łańcuchowo (ang. daisy chain) ze
wzmacniaczem głośnikowym U1.
Schemat 3-minutowej kaskady
.
[ Strona główna | Uwagi ]