MegaPortal
  Info  |   Redakcja   
 









MENU :  

---------------[ ]----------------------

INFO :  

    LICZNIK :

 

 EARTH 2150

by Martin 

v. 1.03


Wprowadzenie

Z początku trochę niezbyt przychylnie byłem nastawiony do tego produktu, a mianowicie chodziło o to że jest ona w 3D,  bo nie za bardzo widziałem  grze strategiczną w takiej  formie przedstawienia otoczenia. Dodatkowo jeszcze ten scenariusz stosowany nazbyt często w grach, przedstawiający znany wszystkim model apokaliptycznej wizji świata... czyżby naszych rodzimych programistów nie było stać na coś oryginalnego w kwestii fabuły gry?
A więc akcja gry rozgrywa się 10 lat później po tych znanych z poprzedniej części gry tj. "Earth 2140"dla przypomnienia rozgrywały się one w XXI  wieku w którym to według wizjonerów miał nastąpić globalny pokój oraz oczyszczenie środowiska naturalnego po wojnach z poprzedniego wieku... jednak wizje przyszłości pozostały tylko wizjami. W 2012 roku nastąpiło załamanie całej światowej gospodarki przez co nastąpiło do szeregu napięć politycznych. Ludzie którzy nie stracili swoich majątków postanowili opuścić Ziemię i z pomocą NASA która teraz znalazła się w posiadaniu  korporacji Lunar  rozpoczęła budowę w przestrzeni kosmicznej ogromnego miasta o nazwie "Orbital City 1" i po niedługim czasie zaczęło się ono zapełniać ludźmi. Jednak niestety już niedługo  doszło do wojny nazwanej później "Wielką Wojną" w której wyniku powstały dwa mocarstwa: Dynastia Euroazjatycka (zajmująca teren Europy i Azji) oraz Unia Cywilizowanych Stanów (na obszarze Ameryki Północnej). Orbital City 1 zerwał w końcu jakiekolwiek kontakty z Ziemią i przeniósł się na nową kolonię zbudowaną na księżycu. Od tego momentu rozpoczynają się wydarzenia właśnie z Earth 2150. Otóż w 2148 Dynastia zaatakowała UCS bronią nuklearną,  co w efekcie przyniosło katastrofalne skutki dla całej planety. W wyniku tego zajścia orbita Ziemi uległa niewielkiemu odchyleniu jednak to niewielkie odchylenie oznaczało znaczne zbliżenie się Ziemi do Słońca przez co najpierw doszło by to roztopienia lodowców a później stopniowe wysuszanie się planety aż do rozerwania całego globu pod wpływem sił grawitacyjnych. Ludzkości pozostała tylko ucieczka która jest możliwa tylko dzięki zebraniu ogromnych ilości surowców tak bardzo potrzebnych na budowę statku ewakuacyjnego. I powstaje właśnie problem bo każda ze stron chce je zdobyć by to właśnie jemu udało się uciec i zadaniem gracza staje się doprowadzenie wybranego przez niego mocarstwa do zwycięstwa oraz przeżycia globalnej zagłady.

 

Grywalność

Interfejs gry został dobrze pomyślany, choć czasem przytłacza bogactwem opcji/czynności przeznaczonych dla jednostek i budynków, ale to na szczęście można rozwiązać poprzez przełączenie go w wersję mniej rozbudowaną. Ogólnie używanie jego nie sprawia wielkich problemów, pyzatym istnieje możliwość włączania oraz wyłączania poszczególnych pasków, jak i ich umieszczanie przy dowolnej krawędzi ekranu, a także można zmieniać ich fakturę wybierając odpowiednią "skórkę" z pośród dostępnych sześciu. Gra przez swoje bogactwo opcji i funkcji zapewnia szerokie pole do popisu, a wprowadzenie nowatorskich lub wręcz rewolucyjnych rozwiązań dodaje rozgrywce nowego wymiaru. Dzięki takim zaimplementowanym rozwiązaniom gra odróżnia się od typowych RTS`ów przez co nie jest jakiś tam kolejnym bezmyślnym klonem C&C. Część zastosowanych elementów jest zgodna z ogólnie używanymi w grach strategicznych czasu rzeczywistego przez co doświadczonym jak i nowicjuszom w tego typu grach nie powinno to przysporzyć żadnych trudności, a polski interfejs znacznie ułatwia całą sprawę. Granie w tą grę jest dość wciągające i często nie można sie oderwać od monitora

 

Grafika

Earth 2150 poprzez swój odmienny sposób prezentowania otoczenia w stosunku do innych gier z tego gatunku nie można porównywać  do innych strategii czasu rzeczywistego, więc nie ma żadnych punktów odniesienia... no może do Homeworld ale tamta jest innego typu... ale pomińmy te rozważania i przejdźmy do konkretów oceniając to co mamy przed oczami. Teren wydarzeń przedstawiony jest z perspektywy 3D z renderowaniem w czasie rzeczywistym. Kamera umieszczona jest w górze i jej ruch możemy kontrolować poprzez zmianę jej konta widzenia, wysokość nad ziemią etc. Całe otoczenie przedstawione jest niezwykle starannie i realistycznie, przez co wszystkie elementy terenowe w postaci gór, lasów, rzek i zbiorników wodnych odwzorowane są bardzo naturalnie. Na szczególne wyróżnienie zasługuje odwzorowanie zjawisk atmosferycznych jak noc i dzień (z płynnym cało dobowym przejściem), deszcz, śnieg mgła, po prostu cool (!) nigdzie togo nie ma, a wrażenia są bardzo pozytywne i nadają rozgrywce realizmu. Doskonałym przykładem jest padający śnieg który zaczyna przykrywać stopniowo budynki i pojazdy... i z chwilą ich uruchomienia po rozgrzaniu ich silników stopiony znika, a dzięki połączeniu pogody i ukształtowania terenu możliwe są takie manewry jak te: ... w pobliskiej dolinie pokazała się mgła dzięki czemu jednostki wroga z wyłączonymi reflektorami i pod osłoną nocy (gdyż słońce dopiero co zaczyna świecić) niezauważalnie podkradły się pod Twoją bazę...  wykorzystując ukształtowanie terenu udało Ci się zamknąć w śmiertelnym kotle oponenta uwięzionego w wąwozie... czysty majstersztyk graficzny i nowe oblicze rozgrywki strategicznej z uwzględnieniem zjawisk atmosferycznych jak i pogodowych w jednym. Dodatkowo grę urozmaicają wysokiej jakości sekwencje video. Wraz z upływem czasu i stopniowym zbliżaniu planety do Słońca zachodzą stosowne zmiany na fakturze terenu, oraz podwyższanie się poziomu wód.

 

Muzyka

W kwestii oprawy muzyczno-dźwiękowej gra prezentuje się dobrze. Motyw muzyki przygrywającej w tle utrzymany jest w konwencji wojennej dając przez to odpowiedni nastrój do prowadzonych działań na arenie wojennej. Pozostałe dźwięki i odgłosy wydawane przez sprzęt bojowy, budynki i otoczenie są wykonane dobrze. Nie można również nie wspomnieć o komunikatach głosowych jednostek, które jakże by inaczej są po polsku (!)... i szczerze mówiąc będąc  przyzwyczajony do tekstów po angielsku te brzmiały  trochę dziwnie, ale było to wrażenie przejściowe i po krótkim czasie przyzwyczaiłem się do obecności polskiej mowy. Kontynuując głos lektora jest wyraźny z bardzo fajnym cybernetycznym pogłosem...  
Pozatym muzyka jest zapisana w formacie "mpg" co daje stosunkowo wysoką jakość przy małej objętości, a dodatkowo  można sobie jej posłuchać w dowolnym momencie.

 

Singleplayer

Pierwszą decyzją jaką przyjdzie podjąć w grze będzie opowiedzenie się po jednej ze stron konfliktu, przy czym mamy do wyboru (już chyba standardowo w strategiach) trzy strony. Do wyboru jednej z nich mają skłonić filmy propagandowe w których dane organizacje się prezentują. Dla każdej z strony przewidziany jest inny scenariusz choć zazębiają się one. Po pomyślnym zakończeniu misji treningowej zostajemy mianowani jako nowy dowódca sił zbrojnych i od tej pory na Was spoczywa obowiązek pokierowania podległych oddziałów ku zwycięstwu. Z wydarzeniami na froncie zostajemy zaznajomieni poprzez listy przypominające swoim wyglądem e-maila. Do swojej dyspozycji otrzymujemy w miarę nieźle wyposażoną bazę którą należy rozbudować i z pomocą nowo wyprodukowanych jednostek zbadać pobliskie otoczeniu w celu zlokalizowania nowych złuż czy namierzenia pozycji wroga.  Jako ciekawostkę i jednoczesny plus podnoszący dynamikę akcji należy uznać możliwość prowadzenia walk w dowolnym miejscu planety dostępnego na taktycznej mapie świata. Za kolejną ciekawostkę należy uznać fakt iż od czasu do czasu akcja gry zostanie chwilowo przerwana po to by został wyświetlony niedługi filmik informujący o nowym ociągnięciu technicznym etc. co pozwala chwilowo oderwać się od prowadzenia działań wojennych. Dość znaczny nacisk został położony na kwestię wydobywania surowców które jakby nie patrzeć są potrzebna do budowy statku ewakuacyjnego. Fajnym elementem jest możliwość samodzielnego konstruowania pojazdów bojowych według własnego pomysłu lub zapotrzebowania na dany typ jednostki. Do wyboru mamy gotowe elementy które możemy ze sobą niemalże dowolnie łączyć. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyprodukowanie jednostki do odpowiedniego zadania czy przeznaczenia jest bardzo proste i wygodne np. na misje zwiadowcze budujemy szybkie lekko opancerzone maszyny z dużym zasięgiem ognia, czy też mocno opancerzone lecz przez co wolniejsze etc. ale stanowiące doskonała obronę czy narzędzie ataku. Oczywiście można tworzyć też pojazdy mające cechy pośrednie obu przestawionych powyżej przykładów, przez co będą bardziej uniwersalne. Równie ciekawie przedstawia się kwestia instalacji obronnych które składają się z przeróżnych wieżyczek obronnych czy też samych dozbrojonych budynków. Można również wykorzystywać w pełni ukształtowanie terenu przy czym możemy go zmieniać wg. własnych potrzeb budując wały obronne, rowy czy też tunele do szybkiego przemieszczania pod ziemią jednostek.

 

Multiplayer

 

Podsumowanie

Po pierwsze chciałbym pogratulować twórcą gry głównie dla tego gdyż są oni naszymi rodakami i zgodnie z przysłowiem "polak też potrafi" wykonali kawał doskonałej roboty... tylko tak dalej! Cóż by tu można powiedzieć jeszcze... może tylko tyle że jeśli dysponujecie aż tak skromną sumką która przyjdzie nam zapłacić za ten wysokiej jakości produkt to na pewno warto ją wydać  właśnie grę na tą i z pewnością nie pożałujecie jej zakupu.

  

Szczegóły

Język

Polski

Data wydania

2000

Producent

?

Dystrybutor

Top Ware

Cena

89,95 PLN

Obsługa sieci

Tak

Liczba graczy

1-8

Akcelerator 3D

Tak

Wymagania Systemowe

?

Zalecana konfiguracja

?

Strony www

TopWare Interactive

 

Ocena Gry

Grywalność

90

Grafika

100

Muzyka

86

Single Player

90

Multiplayer

95

Ogólna

92.0

 

Plusy:

Minusy:

- wspaniała grafika
- doskonałe odwzorowanie pogody
- jakość wykonania
- znakomita grywalność
- polska wersja językowa

- praktycznie gra  jest bez wad

 

System testowy

Procesor Pentium II 266 MHz
Pamięć RAM 64 MB SDRAM
Karta graficzna ATI Xpert XL (3D Rage Pro) 4MB AGP 2x
Karta muzyczna Creative Sound Blaster Live!
Inne Windows 98 (Angielski), Direct X 7.0

 

 SPONSOR GIER :
TopWare POLAND