|
Wprowadzenie |
Septtera Core jest
grą należącą do jednego z najstarszych gatunków gier czyli do RPG (Role-playing-games)...
pisząc to nie miałem namyśli komputerowych gier. Był kiedyś czas że ludzie
grali często w gry na papierze... i jeszcze to robią. No cóż zmieniły się
czasy i większość z nich zagłębia się teraz w światy stworzone w komputerze niż
te długopisem na kartce papieru.
Historia przedstawiona w grze opiera
się na przygodach głównej bohaterki o imieniu Maya. Żyje ona w świecie
składającym się z wielu unoszących się kontynentów znajdujących się na
różnych orbitach wokół żyjącego jądra, którym tak naprawdę jest olbrzymi bio-komputer
sterujący właśnie ruchem tych powłok. Przed główną bohaterką oraz jej
towarzyszami stoi nie lada zadanie, gdyż mają odnaleźć dwa klucze pojawiające
się w chwili zagrożenia. Po odnalezieniu owych kluczy i nastąpieniu okresu
zwanego Koniunkcją będzie możliwe dostanie się do jądra i otwarcie
bio-komputera, w którym to jest zapisana prastara wiedza. W życiu dziewczyny
zmieni się wszystko w momencie pojawienia się „Wybrańców” zamieszkujących
pierwszą powlokę i od tej chwili jej misją stanie się ocalenie rodzinnego
świata... nie ważne jakim kosztem. |
Grywalność |
Septtera Core przypomina większość gier
RPG dostępnych na rynku. Podróżuje się po świecie rozwiązując zagadki i
łamigłówki, a także prowadzi się rozmowy z wieloma ludźmi. Czasami zostajemy
zmuszeni do podjęcia walki, której system rozgrywki bazuje na typowym RPG. Walka polega na torowej (ale w czasie
rzeczywistym) wymianie ciosów z przeciwnikiem dopóki nie zwycięży się lub
przegra, przy czym to ostatnie w przypadku śmierci całej drużyna kończy grę.
Ogólnie rzecz biorąc gra nie wnosi tutaj nic rewolucyjnego, a raczej korzysta
z dobrych i dopracowanych systemów dzięki czemu nie komplikuje rozgrywki rożnymi
, nowatorskimi i wymyślnymi systemami” które głównej mierze się nie sprawdzają.
Interfejs gry jest bardzo czysty i przejrzysty, a poruszanie się po nim jest
intuicyjne i łatwe |
Grafika |
Podczas gdy grywalność była znakomita, pewne braki można
dostrzec w dziale grafiki, jednak są one nieznaczne i ogólnie gra pod względem
graficznym prezentuje się doskonale. Środowisko po którym przyjdzie się nam
poruszać jest w pełni stworzone w 2D [co automatycznie obniża wymagania
systemowe wobec karty graficznej], zaś
całą scenerię i otoczenie stanowią bardzo ładne i plastyczne renderowane bitmapy
w wielu miejscach proszące się wręcz o screenshota. Część scenografii jest
animowana co dodaje grze realizmu, a duża liczba lokacji urozmaica podróżowanie
po świecie Septerra. Na uwagę zasługują bardzo fajnie zrobione cienie oraz
cieniowanie postaci, co objawia się w
trakcie przemieszczania się po lokacji których liczba przekracza 200. Cienie są
generowane dynamicznie i np. przechodząc koło jakiegoś źródła światła rzucany
cień zmienia kierunek oraz długość, a chociażby wchodząc stopniowo w
zaciemnione miejsce postać powoli blednie... ogólnie rzecz biorąc niby nic takiego, a robi bardzo dobre wrażenie. Wszystkie
postacie obecne w grze zostały wymodelowane w 3D dzięki czemu mimo iż są „płaskie”
sprawiają wrażenie trójwymiarowości i jedyne co im można zarzucić to
troszeczkę niepłynną animację. Sekwencje filmowe stoją na dobrym poziomie i
są całkiem nieźle zrealizowane, jako ciekawostkę należy zauważyć że dostęp do
nich (tych które były wyświetlane) jest możliwy natychmiastowo w trakcie gry
poprzez skorzystanie z klawiszy „<” „>” ... po prostu bardzo fajna
sprawa. Wszelkie okienka dialogowe są animowane i dobrze zgrane z
wypowiadanymi kwestiami
|
Muzyka |
Dźwięk w tej grze
stoi na wysokim poziomie i na uwagę oraz wielką pochwalę zasługuje fakt że wszystkie około 54,000 słów z dialogu zostało
w całości nagrane przez lektorów! Z intonacji głosu rozmówcy możemy łatwo
odgadnąć jego nastawienie do nas, poza tym tekst czytany jest bardzo wyraźnie
i można usłyszeć każdy wyraz na dodatek czytany tekst jest wyświetlany na
dole. Osobą znającym język angielski jak i uczącym się jego granie w tą grę
będzie przy stanowić okazji doskonałą lekcję wymowy. Tło dźwiękowe jest
bogate i zawiera wiele dźwięków otoczenia, a muzyka przygrywająca w tle jest
bardzo przyjemna dla ucha i utrzymuje klimat. Podkład chociażby pod sceny
walki jest zróżnicowany (parę utworów) i dynamiczny nadając rozgrywce
odpowiedni nastrój, a odgłosy broni są wiernie odwzorowywane
|
Singleplayer |
Tryb singleplayer jest jedynym trybem obecnym w
grze, jednak mino to oferuje on doskonałą zabawę na wiele godzin. Dzięki ciekawej
fabule i jej nieliniowym przebiegu co jest dużym plusem dla tej gry gdyż nie każdy nowy
nawet tytuł może się poszczycić właśnie nieliniowością akcji. Na bohaterów czeka trudny i niebezpieczny
świat, oraz wielu wrogów i przyjaciół na drodze. Wielu walk można uniknąć
poprzez umiejętną rozmowę, a także poprzez proste ich ominięcie wrogów czy
też przejście za
ich plecami! Wszystkich przeciwników prawie zawsze widać na planszy, z
wyjątkiem tych "niespodziewanych gości" i w celu uniknięcia ataku z ich strony
wystarczy nie wejść w ich pole widzenia... a przedzieranie się za zasięgiem
wzroku mocnych wrogów dostarcza wielu emocji. Sama walka przebiega w ten sposób że
każdy z walczących posiada pasek podzielny na trzy części, w miarę upływu
czasu zapełniają się one kolejno, a od tego jaki stopień będzie dostępny
uzależnione jest spektrum możliwych do przeprowadzenia ataków. Na jeden
stopień przypisane są trzy ataki co w sumie daje nam 9 możliwych do wykonania
ciosów. Od składu drużyny często będzie zależeć powodzenie w zakończeniu misji,
poza tym relacje pomiędzy wszystkimi dziewięcioma członkami zespołu nie są
zbyt przyjacielskie. W całej grze przyjdzie nam spotkać się z ponad 130 NPC
(Non-Player Characters) co jest liczbą dość dużą, a prowadzenie z nimi
konwersacji ułatwiają ikonki przedstawiające temat możliwej do podjęcia
rozmowy. Uzyskanie pewnych informacji, wzięcie lub obejrzenie jakiegoś
przedmiotu czasem jest możliwe tylko wyłącznie przez danego członka drużyny,
lub przez odpowiednie ich działanie w zależności od ich specjalizacji. W
całej grze jak przystało na rasowy RPG występuje mnóstwo przedmiotów
poprawiających statystyki naszych postaci, leczących, uzdrawiających i wielu
innych. Dysponujemy również magią zwaną tutaj „core energy” która jest
niezbędna do wykonania pewnych ataków, jak i posługiwania się magicznymi
kartami. Wskaźnik owej energii jest wspólny dla wszystkich 3 postaci, gdyż
jest to maksymalna liczba osób wchodzących w jej skład. Z czasem Maya wejdzie
w posiadanie statku powietrznego dzięki któremu będzie możliwe szybkie
przemieszczanie się miedzy powłokami, a także regeneracja sił witalnych oraz
magicznych. Dodanie opcji Quick Save i Quick Load bardzo uprzyjemnia grę
jednak nie należy zapominać o robieniu właściwych sav`ów od czasu do czasu by
później nie mieć kłopotów przez przypadkowe zapisanie gry w niedogodnym
momencie. |
Multiplayer |
Więc... krótko mówiąc
tryb multiplayer nie jest obecny w tej grze. |
Podsumowanie |
Podsumowując produkt
ten jest dość dobrej jakości i powinien dostarczyć rozrywki na długi
czas. Jest ładnie wykonany i zwarzywszy na jego niską cene. |
System Testowy
|
Procesor
|
Pentium II 266 MHz
|
Pamięć RAM
|
64MB SDRAM PC100
|
Karta graficzna
|
ATI Xpert XL (3D Rage Pro) 4MB AGP 2x
|
Karta Muzyczna
|
Sound Blaster Live! Value
|
Inne
|
Windows 98 (Angielski), DirectX 7.0
|
Szczegóły
|
Język
|
Angielski |
Data wydania |
Październik 1999 |
Producent |
Monolith |
Dystrybutor |
Top Ware |
Cena |
69,95 PLN |
Obsługa sieci |
Brak |
Liczba graczy |
1 |
Akcelerator 3D |
Nie |
Wymagania Systemowe |
Windows 95/98
Pentium 200 MMX
32 MB RAM
4MB karta video kompatybilna z Direct X
Karta muzyczna kompatybilna z Windows
4x CD-ROM |
Zalecana konfiguracja |
Pentium II 300MHz +
64 MB RAM
4 MB karta video kompatybilna z Direct X |
Strony www |
Monolith
TopWare Interactive
Valkirie Studio |
Ocena Gry
|
Grywalność
|
90 |
Grafika
|
80 |
Muzyka
|
100 |
Single Player
|
90 |
Multiplayer
|
-- |
Ogólna
|
85.0 |
Plusy: |
Minusy: |
- nie wymaga karty 3D
- nielinowość akcji
- świetna oprawa muzyczna
- ciekawa i wciągająca fabuła
- mangowe postacie (dla fanów)
- niska cena |
- kłopoty z poruszaniem się po lokacjach
- mangowe postacie (dla przeciwnoków mangi ^_^)
|
System testowy
|
Procesor
|
Pentium II 266 MHz |
Pamięć RAM |
64 MB SDRAM |
Karta graficzna |
ATI Xpert XL (3D Rage
Pro) 4MB AGP 2x |
Karta muzyczna |
Creative Sound
Blaster Live! |
Inne |
Windows 98
(Angielski), Direct X 7.0 |
|
|
|
|