Ma kolor żółty. Jest materią nakazową - dodaje polecenia do menu, możliwe do wykonania w czasie walki.
Slash-All *** :
Slash-All - jednoczesny atak na wszystkich przeciwników.
Jest jednak słabszy od ataku na pojedynczego wroga. Zastępuje
polecenie Attack.
Flash - jak wyżej, powoduje natychmiastową śmierć u
niektórych atakowanych.
Występuje w: Ancient Forest.
Double Cut *** :
2x-Cut - podwójne cięcie zamiast pojedynczego.
4x-Cut - poczwórne cięcie - jeśli możesz tego
używać, to jesteś już prawdziwym kosiarzem.
Powyższe ataki niekoniecznie skupią się na jednym przeciwniku,
postać ich używająca najczęściej skacze od jednego do
drugiego. Oba zastępują polecenie Attack.
Występuje w: rozbitym samolocie Shinry - pod wodą niedaleko Gold
Saucer (łódź podwodna niezbędna).
W-Summon ** - w jednej
kolejce można wywołać dwa potwory.
Występuje w: Gold Saucer - Battle Square (aby go wygrać
należy uzbierać 64000 Battle Points).
W-Item ** - w jednej
kolejce można użyć dwóch przedmiotów. Dobre do leczenia i
odnawiania MP.
Występuje w: Midgar Sector 8 - misja desantowa w
późniejszej fazie gry.
Steal *** :
Steal - umożliwia okradnięcie przeciwnika. Szansa na
powodzenie zależy od zręczności posiadacza (no i oczywiście
okradany musi coś mieć przy sobie).
Mug - jak wyżej, z jednoczesnym atakiem.
Występuje w: Midgar - w kanałach po misji z Don Corneo, Kalm.
Sense ** - wykrywa ilość
HP i MP posiadanych przez przeciwnika, oraz jego słabości. Nie
działa na większość bossów.
Występuje w: Midgar, Kalm, Junon.
Throw *** :
Throw - umożliwia rzucenie nieużywaną bronią w
przeciwnika - zabiera 9999 HP, ale traci się przy tym broń.
Coin - zasypanie przeciwnika pieniędzmi, ilość zabranej
energii to 1/10 rzuconej sumy (np. 10000 Gil to 1000 HP).
Występuje w: Fort Condor, Rocket Town, a także po
przyłączeniu się Yuffie.
Morph ** - zadaje
przeciwnikowi niewielkie obrażenia. Jeśli przy takim ataku
zginie, przetransformuje się w przedmiot (co to będzie, zależy
od rodzaju przeciwnika, niektórzy nie zostawiają po sobie nic).
Występuje w: Temple of the Ancients.
Deathblow ** - zadaje
podwójne uderzenie, albo chybia. Zależy od współczynnika
Luck.
Występuje w: Fort Condor, Rocket Town.
Manipulate ** - przejęcie
kontroli nad przeciwnikiem. Jeśli powiedzie się, postać
rzucająca poświęca swoje tury na kierowanie ofiarą.
Niektórzy przeciwnicy są całkowicie odporni na manipulację.
Siłę tej materii można wzmocnić zakładając HypnoCrown.
Występuje w: Fort Condor, Rocket Town.
Mime ** - powtarza
ostatnio wykonany ruch sojusznika (lub swój). Nie można
mimikować cudzych Limitów.
Występuje w: jaskinii poniżej Wutai (po prawej). Dostać
się tam można na górskim Chocobo.
Enemy Skill - stanowi
właściwie odrębny rodzaj materii - na pograniczu command z
magic.
Na początku jest bezużyteczna. Niektórzy przeciwnicy
posiadają specjalne umiejętności - kiedy użyją ich na osobie
z Enemy Skill - materia ta
nauczy się danej zdolności. Następnie można samemu z nich
korzystać - jak z czarów (rzucane za określoną liczbę MP).
Materia ta posiada 24 sloty, każdy przeznaczony na jeden
specyficzny Enemy Skill. Nie
wszystkie to ataki - niektóre leczą lub dopalają - tych
przeciwnicy nigdy na nas nie rzucą. Aby się ich nauczyć,
należy przejąć kontrolę nad wrogiem (Manipulate), a
następnie wywołać dany czar. (M) po lokalizacji
oznacza, że posiadaczem można (lub trzeba) manipulować.
*Frog Song - 5 MP. Sleepel+Toad. Żaby w
lesie koło Gongaga Village. (M)
*L4 Suicide - 10 MP. Działa na wszystkich wrogów. Jeśli
poziom doświadczenia celu dzieli się przez 4, dostanie Mini i
straci prawie całą energię. Trickplay poniżej Bone Village.
*Magic Hammer - 3 MP. Zabiera jednemu przeciwnikowi 100 MP
(jeśli ma mniej zabierze mu tyle, ile ma) i dodaje rzucającemu.
Razor Weed koło Wutai. (M)
*White Wind - 34 MP. Działa na wszystkich
sprzymierzeńców, dodając tyle HP, ile posiada rzucający,
leczy Fury i Sadness. Zemzelett koło Junon.
(M)
*Big Guard - 56 MP. Rzuca na wszystkich Haste, Barrier,
MBarrier. Beach Plug koło Costa Del Sol. (M)
*Angel Whisper - 50 MP. Odradza i odnawia HP, leczy
wszystkie anomalie. Pollensalta w Northern Crater - prawe
zejście. (M)
*Dragon Force - 19 MP. Zwiększenie odporności fizycznej
i magicznej. Dark Dragon w Northern Crater. (M)
*Death Force - 3 MP. Odporność na Death.
Adamantaimai koło Wutai. (M)
*Flame Thrower - 10 MP. Ognisty oddech. Dragon w Nibel
Reactor, Arch Dragon w Mythril Mine. (M)
*Laser - 16 MP. Zabiera połowę aktualnego HP. Death Claw
- Corel Prison (misja z Dyne), Dark Dragon w Northern
Crater. (M)
*Matra Magic - 8 MP. Rakiety we wszystkich przeciwników
(ogień). Custom Sweeper koło Midgar i Junon. (M)
*Bad Breath - 58 MP. Confuse, Small, Frog,
Poison, Sleepel, Silence na wszystkich.
Marboro w Northern Crater.
*Beta - 35 MP. Wybuch atomowy - ogień. Midgar Zolom koło
Chocobo Farm (lata nad bagnistym terenem).
*Aqualung - 34 MP. Serpent w zatopionym samolocie Shinry.
*Trine - 20 MP. Atak błyskawic na wszystkich. Materia
Keeper w Nibel Reactor, Stilva w Gaea Cliff, a także misja z
ojcem Yuffie na szczycie pagody w Wutai.
*Magic Breath - 75 MP. Fire+Ice+Lightning
na wszystkich. Parasite w Northern Crater.
*???? - 3 MP. Odejmuje tyle HP, ile brakuje rzucającemu
do pełni zdrowia. Jersey w Shinra Mansion.
*Goblin Punch - 0 MP. Atak fizyczny na przeciwnika. Jeśli
cel będzie miał ten sam poziom doświadczenia, co rzucający,
wróg straci prawie całą energię. Goblin w lesie na wysepce
daleko na północ od Chocobo Farm.
*Chocobuckle - 3 MP. Zabiera tyle HP, ile razy drużyna
uciekała z walki. Posiada go Chocobo - ale trzeba będzie użyć
sposobu. Potrzebna materia Chocobo Lure,
Mimett Greens, Enemy Skill - L4
Suicide. Lecimy do Mideel i dzięki Chocobo Lure spotykamy Chocobo. Na
dzień-dobry używamy Mimett Greens na Chocobo - zajmie się
jedzeniem i przez chwilę nie ucieknie. Następnie L4 Suicide
- ponieważ Chocobo miał poziom doświadczenia podzielny przez
4, straci prawie całą energię. Zamiast uciec (tak jak zwykle),
użyje Chocobuckle na tym, kto użył na nim L4 Suicide
- posiadaczu Enemy Skill. I
już! (notka - ten Enemy Skill to bajer, gdyż nie przydaje się
do niczego poza pokazywaniem znajomym)
*L5 Death - 22 MP. Działa na wszystkich - każdy wróg,
który ma poziom doświadczenia podzielny przez 5, poniesie
śmierć. Parasite w Northern Crater. (M)
*Death Sentence - 10 MP. Rozpoczyna odliczanie, po
którego skończeniu cel umiera. Niektórzy są na to odporni.
*Roulette - 6 MP. Działa jak ruska ruletka - wybiera
jednego z uczestników walki (wroga lub sojusznika) i zabija.
Death Dealer w Northern Crater - prawe zejście. (M)
*Shadow Flare - 100 MP. Bardzo silny magiczny atak.
Latający Weapon, Ruby koło Gold Saucer, Dragon Zombie w
Northern Crater - prawe zejście, Safer Sephiroth (końcowy
boss).
*Pandora's Box - 110 MP. Bardzo silny atak fizyczny na
wszystkich. Dragon Zombie w Northern Crater - prawe zejście.
Enemy Skill występuje w:
Shinra 67 floor, Junon.
Master Command - zawiera wszystkie powyższe zdolności, za wyjątkiem Enemy Skill, Double Cut i Slash-All. Trzeba mieć w/w materie naładowane na master i udać się do pracowni Bugenhagena, gdzie jest już Huge Command Materia.
Powrót Magic Materia Support Materia Independent Materia Summon Materia