Ma kolor zielony, odpowiada za funkcje magiczne - każda posiada określone czary, które za odpowiednią ilość Magic Points (MP) można rzucić w walce. Ilość * koło nazwy materii oznacza maksymalny poziom materii, a obok czaru - poziom niezbędny aby się nim posługiwać.
Fire **** - siła ognia.
Zdolności:
Fire * - 4 MP
Fire2 ** - 22 MP
Fire3 *** - 52 MP
Najlepiej działa na przeciwników lodowych, wodnistych i
organizmy żywe.
Występuje w: Wallmarket, Costa Del Sol, Mideel.
Ice **** - siła mrozu.
Zdolności:
Ice * - 4 MP
Ice2 ** - 22 MP
Ice3 *** - 52 MP
Najlepiej działa na przeciwników ognistych, organizmy żywe.
Występuje w: Wallmarket, Costa Del Sol, Mideel.
Earth **** - trzęsienie
ziemi.
Zdolności:
Quake * - 6 MP
Quake2 ** - 28 MP
Quake3 *** - 68 MP
Nie działa na przeciwników latających, ale dobra na stojących
na ziemi.
Występuje w: Kalm, Costa Del Sol.
Lightning **** -
błyskawice.
Zdolności:
Bolt * - 4 MP
Bolt2 ** - 22 MP
Bolt3 *** - 52 MP
Najlepiej działa na przeciwników mechanicznych.
Występuje w: Wallmarket, Costa Del Sol, Mideel.
Restore ***** - leczenie.
Zdolności:
Cure * - 5 MP
Cure2 ** - 24 MP
Regen *** - 30 MP
Cure3 **** - 64 MP
Wszystkie Cure leczą wybranego sojusznika (lub wroga), można
ich używać poza walką. Regen nie powoduje natychmiastowego
uleczenia, ale po jego użyciu przez pewien czas Hit Points
(HP) podnosi się - warto go stosować przy długich
walkach z bossami.
Występuje w: Midgar - Sector 5, Wallmarket, Mideel.
Heal **** - leczenie
specyficzne.
Zdolności:
Poisona * - 3 MP
Esuna ** - 15 MP
Resist *** - 120 MP
Poisona - leczy truciznę
Esuna - usuwa wszelkie anomalie (np. odurzenie, sen, agresję).
Resist - powoduje, że cel staje się odporny na transformacje
(zmniejszenie i zamiana w żabę).
Występuje w: Kalm, Junon, Gongaga Village.
Revive *** - przywrócenie
do życia.
Zdolności:
Life * - 34 MP
Life2 ** - 100 MP
Life przywraca życie umarłym członkom drużyny - działa
identycznie, jak przedmiot Phoenix Down. Life2 oprócz
ożywienia, odnawia HP na maksimum. Oba czary działają także
poza walką.
Występuje w: Junon, Gongaga Village, Costa Del
Sol.
Seal *** - osłabianie
przeciwnika.
Zdolności:
Sleepel * - 8 MP
Silence ** - 24 MP
Sleepel powoduje, iż cel zasypia - nie może nic zrobić,
dopóki nie zostanie zaatakowany (wtedy budzi się). Silence
uniemożliwia przeciwnikowi rzucanie czarów.
Występuje w: Junon, Costa Del Sol.
Mystify *** - ogłupienie
przeciwnika.
Zdolności:
Confu * - 18 MP
Berserk ** - 28 MP
Confu - powoduje, iż cel staje się "zakręcony" -
kręci się w kółko, atakuje swoich, lub siebie. Berserk -
przeciwnik staje się agresywny - nie robi nic poza zwykłym
atakiem (który jednak jest trochę wzmocniony). Warto
wykorzystywać ten czar na którymś ze sprzymierzeńców
(najlepiej na odpowiednio spreparowanym pakerze z dużą kosą) -
traci się panowanie nad nim, ale gostek mocno atakuje.
Występuje w: Gongaga Village, Cosmo Canyon.
Transform *** - przemiana
przeciwnika.
Zdolności:
Mini * - 10 MP
Toad ** - 14 MP
Mini - zmniejsza cel. Taki maluch atakuje za 1, a jego czary są
bardzo słabe. Toad - przemiana w żabę. Żabka słabo atakuje i
nie może używać magii.
Występuje w: Gongaga Village, Cosmo Canyon, Mideel.
Exit *** - wyjście z
walki.
Zdolności:
Escape * - 16 MP
Remove ** - 99 MP
Escape powoduje natychmiastowe opuszczenie walki. Remove służy
do usunięcia z walki jednego wybranego przeciwnika.
Występuje w: Rocket Town.
Poison **** - trucizna.
Zdolności:
Bio * - 8 MP
Bio2 ** - 36 MP
Bio3 *** - 80 MP
Zadaje zniszczenia organizmom żywym i sprawia, że w każdej
następnej turze zatruty przeciwnik traci HP.
Występuje w: Shinra Building 68 floor, Kalm, Costa
Del Sol.
Gravity **** - siła
grawitacyjna.
Zdolności:
Demi * - 14 MP
Demi2 ** - 33 MP
Demi3 *** - 48 MP
Każdy z powyższych czarów zabiera określoną część
aktualnego stanu HP, nie może jednak zabić. Demi 3/4 HP, Demi2
1/2 HP, Demi3 1/4 HP. Dobrze nadaje się do
"zmiękczania" twardych przeciwników.
Występuje w: Cosmo Canyon - ukryta jaskinia.
Barrier ***** - ochrona.
Zdolności:
Barrier * - 16 MP
MBarrier **- 24 MP
Reflect *** - 30 MP
Wall **** - 58 MP
Barrier - tarcza chroniąca przed fizycznymi atakami, ma
ograniczenie czasowe. MBarrier - chroni przed magicznymi atakami,
ma ograniczenie czasowe. Reflect - ustawia pole odbijające do 4
czarów rzuconych później na cel. Zostają one odbite w tego,
kto je rzucił. Należy pamiętać, że odbija także czary
sojuszników (np. Cure, Haste) - w takim wypadku są
przekierowywane w przeciwnika (i mogą mu dopomóc w walce). Wall
- jednoczesne rzucenie Barrier i MBarrier.
Występuje w: Rocket Town.
Comet *** - przywołuje
kometę (lub kilka), nie współpracuje z All.
Zdolności:
Comet * - 70 MP
Comet2 ** - 110 MP
Comet - jedna kometa uderza w cel. Comet2 - kilka komet po sobie,
atakują kilku przeciwników na raz.
Występuje w: Forgotten City.
Time **** - panowanie nad
czasem.
Zdolności:
Haste * - 18 MP
Slow ** - 20 MP
Stop *** - 34 MP
Haste przyspiesza cel, Slow zwalnia, natomiast Stop powoduje
zatrzymanie wszelkich działań. Dobrze jest stosować Haste na
wszystkich sojuszników podczas długich, ciężkich walk.
Występuje w: Gongaga Village, Rocket Town.
Destruct **** - siła
niszczenia.
Zdolności:
Debarrier * - 12 MP
Despell ** - 20 MP
Death *** - 30 MP
Debarrier - usuwa wszelkie barriery (fizyczne i magiczne).
Despell - sprawia, iż czary przestają działać. Death -
natychmiastowa śmierć celu.
Występuje w: Fort Condor, Mideel, Shinra
Mansion.
Full Cure *** - pełne
leczenie, nie współpracuje z All.
Zdolności:
Fullcure ** - 99 MP
Fullcure - powoduje przywrócenie HP do 100%.
Występuje w: Cosmo Canyon, po lewej stronie Item Shop.
Ultima *** - ekstremalny
magiczny atak.
Zdolności:
Ultima ** - 130 MP
Ultima - zielone opary energii, powodujące spore zniszczenia.
Występuje w: North Corel, podczas jazdy na pociągu z Huge
Materia.
Master Magic - zawiera wszystkie powyższe czary. Aby zdobyć materię Master Magic należy mieć wszystkie magiczne materie, każdą na poziomie master. Z nimi trzeba udać się do pracowni Bugenhagena i mieć w niej Huge Magic Materia. Po interakcji z Huge Magic Materią, zadane zostanie pytanie: czy zamienić wszystkie magiczne mastery na Master Magic.
Powrót Support Materia Command Materia Independent Materia Summon Materia