Summon Materia

Ma kolor czerwony. Jest materią przywoławczą - wywołuje wielkie potwory z innych wymiarów. Współpracuje z większością materii wsparcia. Każdego potwora można wywołać tyle razy, ile wynosi poziom materii. Każda materia przywoławcza posiada pięć poziomów umiejętności.

Choco/Mog - magiczny wiatr, czasem powoduje Stop. Mog ujeżdżający Chocobo wpada na przeciwników z wielką prędkością. Chocobo znamy, a kim jest Mog, można dowiedzieć się na jednej z gier w Wonder Square w Gold Saucer.
Występuje w: Chocobo Farm - przy pierwszej wizycie (postaraj się pogadać z którymś z Chocobosów w zagrodzie i wybierz drugą sentencję - "Warrrrk!").

Shiva - magiczny lód. Lodowa dama pojawia się wśród śniegu, aby zamrozić przeciwników.
Występuje w: Junon, po uratowaniu życia Priscilli.

Ifrit - magiczny ogień. Rogaty potwór wydostaje się spod ziemi i swoim lotem wznieca ognisty podmuch na przeciwników.
Występuje w: statku płynącym z Junon do Costa Del Sol, po pokonaniu Jenova Arm.

Ramuh - magiczne błyskawice. Ziemia wypiętrza się, tworząc górę. Na jej szczycie stoi starzec, który magiczną laską wywołuje burzę.
Występuje w: pomieszczeniu dżokejów na Chocobo Square w Gold Saucer, po wydostaniu się z Corel Prison.

Titan - rani wszystkich stojących na ziemi. Olbrzymi mięśniak wyskakuje spod ziemi, podnosi i przewraca podłoże na przeciwników.
Występuje w: Gongaga Village - w zniszczonym reaktorze Mako.

Odin - rani wszystkich włócznią, lub natychmiast zabija cięciem miecza. Nocą, podczas burzy pojawia sięiking na koniu. Rzuca włócznię wysoko w niebo, a ona spada i rani wrogów, albo podbiega i mieczem przecina wszystkich na pół.
Występuje w: Shinra Mansion - sejf (szyfr: 36 w prawo, 10 w lewo, 59 w prawo, 97 w lewo i pokonaj bossa).

Leviathan - magiczna powódź. Ogromny wąż wodny upiornym krzykiem wywołuje falę powodziową.
Występuje w: Wutai, po pokonaniu wszystkich mieszkańców pagody (musisz mieć Yuffie w drużynie).

Bahamut - nieblokowalny fizyczny atak. Z chmury burzowej wyłania się smok, który zsyła na ziemię ognistą kulę.
Występuje w: Temple of the Ancients.

Kujata - magiczne: ogień, lód, błyskawice. Wśród koncentrującej się energii różnego rodzaju pojawia się wielki byk, wywołujący kopytami trzęsienie ziemi.
Występuje w: Sleeping Forest (ucieka przed tobą).

Alexander - święta energia. Ziemia zapada się i wyłania się wielki gmach sądu, z którego wystrzeliwywany jest promień.
Występuje w: Great Glacier - należy dotknąć gorącego źródła i udać się do północno-wschodniej jaskini. Pogadać ze znajdującą się tam kobietą i pokonać ją.

Phoenix - ogień odrodzenia. Z nieba spada złota kulka i w tęczowych promieniach pojawia się Fenix, atakujący oślepiającym światłem. Odradza wszystkich pokonanych sojuszników i uzupełnia im energię do 100%. Polecam łączenie tej materii z Final Attack.
Występuje w: Fort Condor, po stoczeniu walki z oddziałami Shinry - jest na górze przy świeżo wyklutym jaju.

Neo Bahamut - nieblokowalny fizyczny atak. Fragment ziemi z przeciwnikami unosi się w powietrze. Nadlatuje smok i wystrzeliwuje szeroką wiązkę promieni, która niszczy latający ląd.
Występuje w: Whirlwind Maze.

Hades - trucizna. Wokół przeciwników zapalają się płomienie, wyrastają kolumny, pojawia się szkielet w habicie, stojący przy kotle. Gotuje wywar, którego opary ranią i zatruwają przeciwników.
Występuje w: zatopionym samolocie Shinry.

Typhon - magiczne: ogień, lód, błyskawice, trzęsienie ziemi. Dwugłowy potwór dmucha wiatrem, odwraca podłoże z góry na dół - tak iż wszyscy przeciwnicy spadają.
Występuje w: Ancient Forest.

Bahamut ZERO - nieblokowalny fizyczny atak. Z innej planety przylatuje smok i wysyła promień na ziemię. Widać błysk na niebie i po chwili promień dociera, z ogromną siłą detonując podłoże.
Występuje w: pracowni Bugenhagena - należy mieć Bahamut i Neo Bahamut na poziomie master, a także Huge Summon Materia.

Knights of Round - atak wszystkich żywiołów i fizyczny. Pojawia się wielki tunel, który wsysa wszystkich przeciwników w inny wymiar. Podczas lotu tunelem nadlatują kolejni rycerze okrągłego stołu, częstując wrogów mieczami i magią, a na końcu wyskakuje wielki szef i pokazuje moc swego ostrza (wszystkich razem jest trzynastu).
Występuje w: nieoznaczonym kraterze w północno-wschodnim rogu mapy. Aby dostać się tam, trzeba posiadać złotego Chocobo.

Master Summon - zawiera wszystkie potwory, z możliwością nieograniczonego korzystania z nich w trakcie walki (oczywiście, o ile ma się na to MP). Trzeba mieć wszystkie materie wywoławcze i Summon Huge Materia w pracowni Bugenhagena.

Innym sposobem na zdobycie wszystkich trzech materii master jest pokonanie podwodnego Weapona: Emeralda (najsilniejszy boss w całej grze). Po wygranej walce i otrzymaniu przedmiotu Earth Harp, należy wybrać się do handlarza w Kalm, który da w zamian Master Magic, Master Command i Master Summon.

Powrót Magic Materia Support Materia Command Materia Independent Materia